Większe = cięższe koła.. ?
-
- Posty: 160
- Rejestracja: czwartek, 2 kwie 2020, 16:44
- Lokalizacja: Milanówek
Większe = cięższe koła.. ?
Wiele osób zmienia oryginalne, 12" koła od "Malucha" na 13", a gdzieś także były 14"... Różnica ciężaru niby niewielka, ale ciekaw jestem, jak wpływa ona na trwałość zespołu jezdnego - wszak masa nieresorowana jest większa, działają większe siły...?
Życzmy sobie miłego dnia !
- tomcat
- Moderator
- Posty: 3931
- Rejestracja: niedziela, 24 sie 2014, 22:39
- Lokalizacja: Gostyń,Wielkopolska
Re: Większe = cięższe koła.. ?
Według mnie zwiększenie masy kół ma jakiś tam minimalny wpływ na zużycie elementów zawieszenia ale chyba na tyle mały, że nikt z nas nie odczuł tego na własnej skórze Może dlatego, że u nas nikt za bardzo z tym nie eksperymenował Poza tym Niewiadówka bez przeróbek nadkoli nie pozwala na rozpędzanie się z rozmiarami kół.
Większy wpływ na zużycie, np łożysk ma niewłaściwie dobrane ET felgi, które musi mieścić się w pewnym, ustalonym przez producenta osi zakresie.
Większy wpływ na zużycie, np łożysk ma niewłaściwie dobrane ET felgi, które musi mieścić się w pewnym, ustalonym przez producenta osi zakresie.
-
- Posty: 160
- Rejestracja: czwartek, 2 kwie 2020, 16:44
- Lokalizacja: Milanówek
Re: Większe = cięższe koła.. ?
To, fakt. Jednak koło od Poldka - tu zresztą polecane - jest wyraźnie cięższe od malucha. Podejrzewam, że przy starszej, wypracowanej osi może ją nieco bardziej zmęczyć.
Życzmy sobie miłego dnia !
Re: Większe = cięższe koła.. ?
Uważam, że większe koła lepiej się zachowują na naszych ,,szwajcarskich" drogach, mają większą powierzchnię styku z podłożem przez to są mniej narażone na poślizg w łuku. Sam założyłem 14" 6j 4x100 ET38 aluminiowe. Tak myślę. Badań nie przeprowadzałem.
Kogo obchodzą zamknięte hotele, gdy w swojej przyczepie możesz spędzić niedzielę .
- kooba
- Administrator
- Posty: 5542
- Rejestracja: środa, 13 cze 2012, 10:00
- Lokalizacja: Lublin
- Kontaktowanie:
Re: Większe = cięższe koła.. ?
Ale dlaczego większe koło ma zmęczyć oś?
Przecież praca osi to załadunek budy. Koło jest później/niżej. Waga koła na pracę osi ma wpływ jak przyczepa jest wywindowana na podporach i koła wiszą.
Przecież praca osi to załadunek budy. Koło jest później/niżej. Waga koła na pracę osi ma wpływ jak przyczepa jest wywindowana na podporach i koła wiszą.
-
- Posty: 160
- Rejestracja: czwartek, 2 kwie 2020, 16:44
- Lokalizacja: Milanówek
Re: Większe = cięższe koła.. ?
Koło i wahacz wchodzą w skład masy nieresorowanej - im ona wyższa, tym większe siły działają na układ zawieszenia...
Życzmy sobie miłego dnia !
Re: Większe = cięższe koła.. ?
Osobiście uważam, że Twoje obawy zrodziły się z oglądania lub czytania prasy z branży motoryzacyjnej.
To jest oś skrętna. Zakres pracy wahacza jest minimalny a osprzęt koła (amortyzator, wahacz, drążki kierownicze, półoś, zacisk hamulcowy) nie występują.
W najgorszej opcji pod felgą jest bęben i szczęki.
Nie sądzę aby ktoś to badał, po drogach możesz poruszać się max 80 km/h lub wolniej jeśli mówią o tym znaki drogowe.
W obu swoich przyczepach mam powiększone o jeden rozmiar koła.
W n126e z 12" na 13" tylko po to aby zestaw komponował się z Fiatem 125p.
W n132t z fabrycznych 13" na 14" po to aby zyskać większą nośność na oponach.
Wraz ze wzrostem średnicy opony wzrasta nośność i to wg mnie jedyny powód do zmiany średnicy obręczy. Ideałem wagowym jest dla mnie oryginalna "cytrynka" 12" z początku produkcji ale te felgi potrafiły się rozpadać pod wpływem wysokiego ciśnienia w oponie lub na dziurach więc do dzisiejszych przyczep o DMC powyżej 500 kg się kompletnie nie nadają.
To jest oś skrętna. Zakres pracy wahacza jest minimalny a osprzęt koła (amortyzator, wahacz, drążki kierownicze, półoś, zacisk hamulcowy) nie występują.
W najgorszej opcji pod felgą jest bęben i szczęki.
Nie sądzę aby ktoś to badał, po drogach możesz poruszać się max 80 km/h lub wolniej jeśli mówią o tym znaki drogowe.
W obu swoich przyczepach mam powiększone o jeden rozmiar koła.
W n126e z 12" na 13" tylko po to aby zestaw komponował się z Fiatem 125p.
W n132t z fabrycznych 13" na 14" po to aby zyskać większą nośność na oponach.
Wraz ze wzrostem średnicy opony wzrasta nośność i to wg mnie jedyny powód do zmiany średnicy obręczy. Ideałem wagowym jest dla mnie oryginalna "cytrynka" 12" z początku produkcji ale te felgi potrafiły się rozpadać pod wpływem wysokiego ciśnienia w oponie lub na dziurach więc do dzisiejszych przyczep o DMC powyżej 500 kg się kompletnie nie nadają.
-
- Posty: 160
- Rejestracja: czwartek, 2 kwie 2020, 16:44
- Lokalizacja: Milanówek
Re: Większe = cięższe koła.. ?
Może nie tyle z czytania prasy, a pobierania nauki w kierunku budowa i eksploatacja pojazdów samochodowych O ile nie martwiłbym sie o oś skrętną opartą o pakiet wykonany np z płaskowników z odpowiedniej stali, o tyle w osi z "gumami" może być nieco inaczej . Tłumienia tu nie ma, wszystkie "szwajcarskie" - jak zauważył Espace - nierówności przenoszą sie bezpośrednio na gumowe wałki.. . Fakt, szybkości nie są wielkie - może te siły szkody nie robią - ale własnie o to zapytałem
Życzmy sobie miłego dnia !
Re: Większe = cięższe koła.. ?
No to odpowiedzi wprost chyba nie uzyskasz. Nie znam nikogo, kto by to badał dla osi skrętnych.
Warto jednak pamiętać, że Niewiadówki wychodziły na przełomie lat na 3 typach felg (mówię o modelu n126 we wszystkich odmianach). Skoro producent na tą samą oś montował różne piasty i rozmiary felg więc nie ma to raczej większego wpływu na eksploatację i bezpieczeństwo. 40 letnie ośki dalej działające to standard więc nie ma czego się obawiać.
Warto jednak pamiętać, że Niewiadówki wychodziły na przełomie lat na 3 typach felg (mówię o modelu n126 we wszystkich odmianach). Skoro producent na tą samą oś montował różne piasty i rozmiary felg więc nie ma to raczej większego wpływu na eksploatację i bezpieczeństwo. 40 letnie ośki dalej działające to standard więc nie ma czego się obawiać.
- Miron EZD
- Fanklubowicz
- Posty: 2063
- Rejestracja: poniedziałek, 18 wrz 2017, 21:41
- Lokalizacja: Zduńska Wola
Re: Większe = cięższe koła.. ?
Im większe koło, tym wyżej przyczepę podbija kiedy odpadnie, zwłaszcza na rondach.
Re: Większe = cięższe koła.. ?
Matkę oszukasz, ojca oszukasz, ale fizyki nie oszukasz
- TomekN126N
- Fanklubowicz
- Posty: 3845
- Rejestracja: środa, 13 cze 2012, 18:54
- Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle
Re: Większe = cięższe koła.. ?
Tak myślę, że zmiana kół z 12-tek na 13-tki nie ma tu dla trwałości zawieszenia aż tak dużego znaczenia, jak profil i twardość opony. Ośki Niewiadowa są pancerne, jak pisze Murano. Jednak jeśli opona będzie zbyt niska, to twardsza i przyczepa będzie skakać na nierównościach. Wiele było tu pisane i moim zdaniem idealna pod tym kątem, jak i pod kątem ET jest opona 165/80/13, czyli felga 13-tka. Można kupić wzmocnione płótnem na bokach (chyba oznaczenie XL). Wyższa opona tzw. balon, lepiej wybiera nierówności i przyczepa lepiej się prowadzi, a to raczej pomaga zawieszeniu.
Nocki/km
2023: 11/460
2022: 12/440
2021: 3/425
2020: 5/1040
2019: 3/420
2018: 30/4184
2017: 24/2850
2016: 12/2540
2015: 23/2530
2014: 15/950
2013: 16/2310
2012: 23/1665
N126N
Corolla kombi - służbówka
Octavia kombi 1.6 TDI
jawa175(59)
komar3(81)
komar sztywniak
Suzuki GSX750E(83)
Honda Hornet 900 (05)
2023: 11/460
2022: 12/440
2021: 3/425
2020: 5/1040
2019: 3/420
2018: 30/4184
2017: 24/2850
2016: 12/2540
2015: 23/2530
2014: 15/950
2013: 16/2310
2012: 23/1665
N126N
Corolla kombi - służbówka
Octavia kombi 1.6 TDI
jawa175(59)
komar3(81)
komar sztywniak
Suzuki GSX750E(83)
Honda Hornet 900 (05)
- misha22
- Przyjaciel
- Posty: 797
- Rejestracja: niedziela, 6 mar 2016, 17:17
- Lokalizacja: Srodkowe Mazowsze
Re: Większe = cięższe koła.. ?
jarekvolvo pisze:Koło i wahacz wchodzą w skład masy nieresorowanej - im ona wyższa, tym większe siły działają na układ zawieszenia...
Popieram przedmówcę, im bardziej rozpędzimy wstrząsem coś ciężkiego (koło+bęben, itp.) tym większą siłą uderzy to w zawieszenie. Dotyczy w najmniejszym stopniu aut, ale trzeba brać to pod uwagę bo 80km/h mało kto jedzie obecnie..
De Reu 1968, prawie jak zapiekanka
601 Limuzyna
1.9 SDI caddyilac
601 Limuzyna
1.9 SDI caddyilac
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości