Światła p.mgielne, obrysowe i cofania

Wszystko, o czym warto pamiętać wyruszając w drogę
Awatar użytkownika
ruciak76
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 1264
Rejestracja: niedziela, 1 cze 2008, 09:08
Lokalizacja: EZG / Bratoszewice, gm. Stryków, woj. łódzkie

Re: Światła p.mgielne, obrysowe i cofania

Postautor: ruciak76 » niedziela, 25 lut 2018, 14:21

tomcat pisze:A jeśli przyczepa nie miała fabrycznie montowanych świateł pozycyjnych z przodu?
W myśl tych przepisów należy je chyba zainstalować :?:

Raczej nie, gdyż prawo nie działa wstecz, jeżeli pojazd jest rejestrowany po wejściu przepisu, wówczas musi posiadać wszystko zgodnie z wytycznymi, dla przykładu posłużę się Żuczkiem który rok temu został sprzedany.
Żuk był z roku 1974 i nie posiadał pasów bezpieczeństwa (wtedy jeszcze coś takiego nie obowiązywało) i coroczne przeglądy oraz kontrole policyjne przechodził bez problemu pomimo ich braku.
Kia Ceed SW 1.6 CRDI 115KM 255 Nm
Kiedyś N132T, teraz N126e i N126N
Obrazek
Wątek remontowy N126e
Wątek remontowy N126N

2019 - 26 nocek, 2670 km
2018 - 32 nocki, 3873 km
2017 - 43 nocki, 5282 km
2016 - 23 nocki , 3396 km
2008-2015 - 58 nocek, 5425 km

Awatar użytkownika
RAFALSKI
Moderator
Moderator
Posty: 3389
Rejestracja: czwartek, 15 lip 2010, 16:27
Lokalizacja: Radom
Kontaktowanie:

Re: Światła p.mgielne, obrysowe i cofania

Postautor: RAFALSKI » poniedziałek, 26 lut 2018, 16:29

Murano pisze:Bardzo dokładnie i precyzyjnie są opisane przednie pozycyjne

Nie wiem czy tak bardzo dokładnie. Słowem nie wspominają, że można je zamontować wyżej niż 1,5 metra. Może to być warunkowo 2,1m w przypadku przyczep kategorii O1 (do 750kg) i O2 (750kg - 3500kg). Fotka z publikacji firmy Hella o oświetleniu:

pozycyjne_przednie_przyczepy.jpg

Poza tym podają minimalną wysokość montażu 35cm a Hella 25cm.

A tutaj są opisane obrysowe przednie:
obrysowe_przednie_przyczepy.jpg


TomekN126N pisze:Ci z nas, co przy remontach przenosili światła wyżej, teraz muszą mierzyć, bo upierdliwy policjant dowód zatrzyma.

Z tego co pokazałem wynika, że nie zatrzyma jeśli nie będą wyżej niż 2,1m :)
tantalos pisze:To ja zadam pytanie: czy z przodu to światła pozycyjne czy obrysowe?

W Niewiadówkach nie były montowane obrysowe. Te białe z przodu to pozycyjne przednie.
tomcat pisze:A jeśli przyczepa nie miała fabrycznie montowanych świateł pozycyjnych z przodu?
W myśl tych przepisów należy je chyba zainstalować :?:

Nie trzeba, jest jak Ruciak pisze. Ale dla bezpieczeństwa warto dołożyć, ja tak zrobiłem w 127, tak samo z przeciwmgłowym.
BMW E36 '97| DACIA SANDERO STEPWAY '18 | N-127 '77 | N-132L '85
Remont wieloryba | Remont eNki

Awatar użytkownika
Murano
Moderator
Moderator
Posty: 4376
Rejestracja: poniedziałek, 22 kwie 2013, 20:17
Lokalizacja: Zabrze

Re: Światła p.mgielne, obrysowe i cofania

Postautor: Murano » poniedziałek, 26 lut 2018, 17:16

Rafał akurat porady producenta oświetlenia są słabym wyznacznikiem prawa.
Ale ustawa już raczej tak...
Zdjęcie pierwsze: pozycyjne przednie (dla przyczepy) ewidentnie 350+1500 mm.
Żeby nie bylo, że wyciąłem z kontekstu to w drugim zdjęciu macie źródło.
Załączniki
Zrzutekranu_2018-02-26-17-10-39-664.jpeg
Zrzutekranu_2018-02-26-17-11-36-942.jpeg
125%normy każdego dnia!
n126 1973'
N126e 1983'
N132t 1980'
125p 1985'
Simson S51 1990'
Wigry 75', Wigry 3 78', Wigry 5 90'
Fiat Croma II
Dystans 2018: 4 nocki/ 810 km
Wątek remontowy n126e
Wątek remontowy n132t

Awatar użytkownika
RAFALSKI
Moderator
Moderator
Posty: 3389
Rejestracja: czwartek, 15 lip 2010, 16:27
Lokalizacja: Radom
Kontaktowanie:

Re: Światła p.mgielne, obrysowe i cofania

Postautor: RAFALSKI » poniedziałek, 26 lut 2018, 17:38

Murano pisze:Rafał akurat porady producenta oświetlenia są słabym wyznacznikiem prawa.

Nawet jeśli oparte są na unijnych regulacjach? Nie będę się spierał bo pewien na nie jestem ale po co w takim razie są te materiały? Fragment z opisu który przytoczyłem:
oo.jpg

Wynika z tego, że opis bazuje na regulacji "ECE 48" czyli regulaminie nr 48 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w odniesieniu do urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX%3A42007X0530%2801%29
Niby to u nas obowiązuje więc jak jest naprawdę? Prostujcie mnie jakby co ;)
BMW E36 '97| DACIA SANDERO STEPWAY '18 | N-127 '77 | N-132L '85
Remont wieloryba | Remont eNki

Awatar użytkownika
Murano
Moderator
Moderator
Posty: 4376
Rejestracja: poniedziałek, 22 kwie 2013, 20:17
Lokalizacja: Zabrze

Re: Światła p.mgielne, obrysowe i cofania

Postautor: Murano » poniedziałek, 26 lut 2018, 18:24

Rafciu....ale tutaj piszą to samo.... :-)
350-1500mm dla pojazdów kat. O1 i O2 czyli przyczep lekkich i innych niż lekkie do 3,5t.
To o czym piszesz że może być 2100 mm jest uwarunkowane przypadkiem, gdy nie ma możliwości konstrukcyjnych na spełnienie warunku 350-1500.
Pokaż mi w którym momencie nasze budy nie spełniają tego warunku...?
Załączniki
Zrzutekranu_2018-02-26-18-15-16-760.jpeg
125%normy każdego dnia!
n126 1973'
N126e 1983'
N132t 1980'
125p 1985'
Simson S51 1990'
Wigry 75', Wigry 3 78', Wigry 5 90'
Fiat Croma II
Dystans 2018: 4 nocki/ 810 km
Wątek remontowy n126e
Wątek remontowy n132t

Awatar użytkownika
RAFALSKI
Moderator
Moderator
Posty: 3389
Rejestracja: czwartek, 15 lip 2010, 16:27
Lokalizacja: Radom
Kontaktowanie:

Re: Światła p.mgielne, obrysowe i cofania

Postautor: RAFALSKI » wtorek, 27 lut 2018, 11:10

Murano pisze:To o czym piszesz że może być 2100 mm jest uwarunkowane przypadkiem, gdy nie ma możliwości konstrukcyjnych na spełnienie warunku 350-1500.

Myślę, że to zdanie...
(2 100 mm dla kategorii pojazdów O1 i O2, lub dla pojazdów innych kategorii, jeżeli kształt nadwozia uniemożliwia spełnienie wymogu 1 500 mm).

... można zinterpretować w dwojaki sposób. Pierwszy jak piszesz, że tylko w przypadku niemożliwości spełnienia wysokości 1,5m a drugi jak ja to zrozumiałem, że dla O1 i O2, 2,1m jest zawsze dopuszczalne ale już dla innych kategorii tylko w przypadku jeżeli kształt nadwozia uniemożliwia spełnienie wymogu 1,5m. Dla mnie kluczowe jest "lub" w tym zdaniu.
Po co w takim razie wymieniają tam w ogóle te dwie kategorie "O" jeśli wystarczyłoby napisać, że: "Dla wszystkich kategorii możliwe 2,1m tylko w przypadku gdy nie ma możliwości konstrukcyjnych na spełnienie warunku 1,5m". Tak się zastanawiam.
BMW E36 '97| DACIA SANDERO STEPWAY '18 | N-127 '77 | N-132L '85
Remont wieloryba | Remont eNki

Awatar użytkownika
Murano
Moderator
Moderator
Posty: 4376
Rejestracja: poniedziałek, 22 kwie 2013, 20:17
Lokalizacja: Zabrze

Re: Światła p.mgielne, obrysowe i cofania

Postautor: Murano » wtorek, 27 lut 2018, 13:13

Język legislacyjny coraz bardziej mnie "kręci" ale tutaj nie doszukiwał bym się drugiego dna.
Dla mnie osobiście przepisy dość jasno definiują konieczność i miejsce montażu, opcja 2100mm jest dla mnie ewidentnie stworzona dla specjalnych przyczep, gabarytów itd. Cała reszta 350-1500. Tyle.
125%normy każdego dnia!
n126 1973'
N126e 1983'
N132t 1980'
125p 1985'
Simson S51 1990'
Wigry 75', Wigry 3 78', Wigry 5 90'
Fiat Croma II
Dystans 2018: 4 nocki/ 810 km
Wątek remontowy n126e
Wątek remontowy n132t

Awatar użytkownika
Zielony
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 532
Rejestracja: środa, 18 sty 2017, 10:39
Lokalizacja: Wrocław
Kontaktowanie:

Re: Światła p.mgielne, obrysowe i cofania

Postautor: Zielony » wtorek, 27 lut 2018, 13:39

Hej, bardzo się cieszę, że mój post będący próbą przedstawienia wymagań dotyczących świateł przyczepy w oparciu o aktualnie obowiązujące rozporządzenie w jakiejś przystępnej formie (podstawowej) skłonił do pewnej dyskusji :)
Przy wolnej chwili rozbuduję wszystko, aby nie było aż takich wątpliwości - pewne nieścisłości rzeczywiście w poście się pojawiły. :oops:

RAFALSKI pisze:Myślę, że to zdanie...
(2 100 mm dla kategorii pojazdów O1 i O2, lub dla pojazdów innych kategorii, jeżeli kształt nadwozia uniemożliwia spełnienie wymogu 1 500 mm).

... można zinterpretować w dwojaki sposób. Pierwszy jak piszesz, że tylko w przypadku niemożliwości spełnienia wysokości 1,5m a drugi jak ja to zrozumiałem, że dla O1 i O2, 2,1m jest zawsze dopuszczalne ale już dla innych kategorii tylko w przypadku jeżeli kształt nadwozia uniemożliwia spełnienie wymogu 1,5m. Dla mnie kluczowe jest "lub" w tym zdaniu.
Po co w takim razie wymieniają tam w ogóle te dwie kategorie "O" jeśli wystarczyłoby napisać, że: "Dla wszystkich kategorii możliwe 2,1m tylko w przypadku gdy nie ma możliwości konstrukcyjnych na spełnienie warunku 1,5m". Tak się zastanawiam.

To też moim zdaniem należy rozumieć w taki sposób, że dla O1 i O2 do 2,1m niezależnie od możliwości konstrukcyjnych na spełnienie warunku 1,5m.
Sam regulamin nr 48 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) obowiązuje PL zgodnie z Rozporządzneiem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 661/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie wymagań technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych dotyczących ich bezpieczeństwa ogólnego, ich przyczep oraz przeznaczonych dla nich układów, części i oddzielnych zespołów technicznych oraz z dyrektywą 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającą ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (dyrektywa ramowa). Uf. ;)

Tylko teraz rozważałbym to w kontekście tego, że mówimy tutaj o procedurach i warunkach uzyskiwania homologacji typu na nowy pojazd i warunkach, które nowy pojazd ma spełniać, jeżeli chcemy dopuścić go do ruchu czy sprzedaży. Nasze przyczepy powinny spełniać wymagania zgodnie z tym, jak wyjechały z fabryki, ewentualnie później można nałożyć ograniczenia lub wymogi zmian -> tak przecież było z żółtymi lampami z przodu. :)

Dlatego też uważam, że bezpieczniej przy "kombinowaniu" ze światłami jest pozostać przy naszym krajowym rozporządzeniu, bo jak ktoś będzie chciał mierzyć, to pewnie będzie mierzył na drodze według niego ;)

A do dyskusji dorzucę merytorycznie rzecz kwalifikującą się do uściślenia w poście, a to że umknął mi przypis "40" do tabeli rozporządzenia, dotyczący wysokości montażu świateł przednich pozycyjnych:
Dla ciągników 400-1900 mm; jeżeli konstrukcja pojazdu nie pozwala na zachowanie wymaganej wysokości, dopuszcza się 2300 mm (dla świateł postojowych - 2100 mm).

-> czyli pozostając na gruncie naszego rozporządzenia, można montować przednie pozycyjne do wysokości 2300mm, jeżeli konstrukcja pojazdu nie pozwala na zachowanie wymaganej wysokości. W Niewiadówkach konstrukcja raczej pozwala na zachowanie 1500mm. ;)

:)


Wróć do „Niezbędnik Kierowców”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 14 gości