Sprawność zaczepu do "zapiekanki" - na co zwrócić uwagę

czyli rama, układ jezdny i zaczepy...
Wiking
Posty: 8
Rejestracja: poniedziałek, 8 lip 2019, 12:11

Sprawność zaczepu do "zapiekanki" - na co zwrócić uwagę

Postautor: Wiking » poniedziałek, 29 lip 2019, 11:30

Witam,
Od niedawna jestem posiadaczem dość zadbanej "zapiekanki".
Staram się poświęcać sporo uwagi bezpieczeństwu jazdy z przyczepą.
Zastawiam się w jaki sposób kontrolować sprawność zaczepu.
Jak się patrzy na zaczepy zachodnich przyczep ten zaczep wygląda dość niepozornie.

Zaczep wygląda na dość nowy i jest zamontowany na dyszlu za pomocą śruby przechodzącej przez dwie ściany rury, nie ma żadnych luzów itp.

Czy zdarzają się przypadki wypięcia zaczepu podczas gwałtowniejszego hamowania (nie mam hamulca najazdowego)?

Z góry dziękuję za podpowiedzi
Pozdrawiam

Awatar użytkownika
RAFALSKI
Moderator
Moderator
Posty: 3389
Rejestracja: czwartek, 15 lip 2010, 16:27
Lokalizacja: Radom
Kontaktowanie:

Re: Sprawność zaczepu do "zapiekanki" - na co zwrócić uwagę

Postautor: RAFALSKI » poniedziałek, 29 lip 2019, 17:05

Wiking pisze:Staram się poświęcać sporo uwagi bezpieczeństwu jazdy z przyczepą.

Bardzo dobrze :) Pytania które postawiłeś na pierwszy rzut oka wzbudzają lekką wesołość (bez urazy ;)) ale rzeczywiście, dla osoby "zielonej" w tym temacie mogą mieć istotne znaczenie. A więc...
Wiking pisze:Od niedawna jestem posiadaczem dość zadbanej "zapiekanki".

Gratuluję zakupu ale na początek zapraszamy do działu powitalnego: viewforum.php?f=1 Napisz kilka słów o sobie i pochwal się posiadaną przyczepą.
Wiking pisze:Zastawiam się w jaki sposób kontrolować sprawność zaczepu.

Tu za bardzo nie ma czego kontrolować albo inaczej, kontrola jest prosta. Zaczep przede wszystkim nie powinien mieć żadnych luzów po zapięciu na kulę haka. Możesz to sprawdzić zapinając przyczepę i energicznie szarpiąc za dyszel góra - dół. Nie powinieneś wyczuwać żadnego luzu, pukania, itp.
I teraz uwaga, nie wiadomo jaki masz hak w aucie - niektóre haki demontowane bez pomocy narzędzi, np. Westfalia lub Oris mogą mieć bardzo delikatny luz w gnieździe auta w które wkłada się kulę haka a który łatwo można odebrać jako luz zaczepu na kuli haka. Szczególnie niewprawna osoba może się pomylić. Jest też możliwość, że luz wystąpi z powodu zużytej kuli haka ale takie sytuacje zdarzają się rzadko, choć dla pewności skąd pochodzi luz można zapiąć przyczepę do innego samochodu.
Poza tym mechanizm zaczepu powinien być czysty, niezapiaszczony i nasmarowany "lekką" oliwką. Doskonale nadają się do tego środki stosowane do smarowania łańcuchów rowerowych - nie są zbyt gęste i smarują nie powodując przyklejania się zanieczyszczeń. Samo gniazdo w które wchodzi kula haka holowniczego powinno być co jakiś czas czyszczone bo potrafi się tam zebrać trochę zanieczyszczeń. W końcu kulę haka smarujemy więc różne drobinki się przyklejają. Jeśli zaczep jest konkretnie zasyfiony warto zdjąć, umyć go w ropie za pomocą pędzelka i gdy wyschnie ponownie nasmarować.
Wiking pisze:Zaczep wygląda na dość nowy i jest zamontowany na dyszlu za pomocą śruby przechodzącej przez dwie ściany rury, nie ma żadnych luzów itp.

Jeśli wygląda na dość nowy to może faktycznie był wymieniany. Dawne zaczepy miały regulację którą co jakiś czas trzeba było sprawdzać. Późniejsze mają już system sprężynowy samoregulujący więc jak już pisałem, poza konserwacją i smarowaniem do niczego się nie dotykamy. Masz tutaj materiały o niewiadowskich zaczepach:

zaczep_1.png

zaczep_2.png

Wiking pisze:Jak się patrzy na zaczepy zachodnich przyczep ten zaczep wygląda dość niepozornie.

Prawdopodobnie chodzi Ci o zaczepy stabilizowane, one wyglądają bardziej okazale niż zwykłe dlatego, że mają wbudowany mechanizm ze specjalnymi okładzinami które po zapięciu ściskają kulę haka tłumiąc przy tym niepożądane wahania zestawu, tzw. "wężykowanie". W przypadku takich zaczepów nie smaruje się kuli haka!
Wiking pisze:Czy zdarzają się przypadki wypięcia zaczepu podczas gwałtowniejszego hamowania (nie mam hamulca najazdowego)?

Przy sprawnie działającym zaczepie jest to niemożliwe aby odpiął się nawet podczas najostrzejszego hamowania.
BMW E36 '97| DACIA SANDERO STEPWAY '18 | N-127 '77 | N-132L '85
Remont wieloryba | Remont eNki

Wiking
Posty: 8
Rejestracja: poniedziałek, 8 lip 2019, 12:11

Re: Sprawność zaczepu do "zapiekanki" - na co zwrócić uwagę

Postautor: Wiking » piątek, 2 sie 2019, 09:23

Bardzo dziękuję za wyczerpującą odpowiedź :)
Obecnie majstruję trochę przy przyczepie i najbliższym czasie zrobię zdjęcie profilowe przyczepki, wtedy będzie okazja się przedstawić.

Cieszy mnie niezwykle, że nie ma przypadków wypinania zaczepów aczkolwiek moje obawy wynikały z obecności dziury w zderzaku znajomego spowodowanej wypięciem zaczepu...
Być może ktoś wtedy nie zapiął dokładnie zaczepu, wydarzenie nie dotyczyło zaczepu Niewiadówki tylko przyczepki pod skuter, którym ktoś inny trochę mocno "wjechał" z wody na przyczepkę.

Okazuje się jednak, że mój zaczep jest inny niż wskazany w instrukcjach.
Byłbym tutaj wdzięczny za informacje czy znacie ten typ zaczepu (oznaczenia na korpusie poza SPP na rączce niestety są ledwie widoczne).
Pozdrawiam, Andrzej.

Hak.JPG
Hak.JPG (58.22 KiB) Przejrzano 1567 razy

Awatar użytkownika
ruciak76
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 1264
Rejestracja: niedziela, 1 cze 2008, 09:08
Lokalizacja: EZG / Bratoszewice, gm. Stryków, woj. łódzkie

Re: Sprawność zaczepu do "zapiekanki" - na co zwrócić uwagę

Postautor: ruciak76 » piątek, 2 sie 2019, 11:09

Mam taki w bagażówce, po dobrym zapięciu i włożeniu zabezpieczenia na kluczyk (od drugiej strony niż zrobione jest zdjęcie) nic nie ma prawa się stać. U mnie rozwierciłem na wylot otwór na wkładkę i zakładam zamiast zabezpieczenia kłódeczkę. Jeśli zaczep zacznie mieć luz i będzie pukał, jest do wymiany, nie ma w nim regulacji.
Kia Ceed SW 1.6 CRDI 115KM 255 Nm
Kiedyś N132T, teraz N126e i N126N
Obrazek
Wątek remontowy N126e
Wątek remontowy N126N

2019 - 26 nocek, 2670 km
2018 - 32 nocki, 3873 km
2017 - 43 nocki, 5282 km
2016 - 23 nocki , 3396 km
2008-2015 - 58 nocek, 5425 km

Awatar użytkownika
RAFALSKI
Moderator
Moderator
Posty: 3389
Rejestracja: czwartek, 15 lip 2010, 16:27
Lokalizacja: Radom
Kontaktowanie:

Re: Sprawność zaczepu do "zapiekanki" - na co zwrócić uwagę

Postautor: RAFALSKI » piątek, 2 sie 2019, 11:13

Wiking pisze:wydarzenie nie dotyczyło zaczepu Niewiadówki tylko przyczepki pod skuter, którym ktoś inny trochę mocno "wjechał" z wody na przyczepkę.

W tej sytuacji normalne, że zaczep puścił, w końcu przyczepa dostała mocny strzał od tyłu. Czy przyrżnie w nią skuter wodny przy nieostrożnym slipowaniu lub auto w korku na nas najedzie, efektem jest uderzenie którego zaczep może nie wytrzymać i/lub może wygiąć się kula haka.
Mieliśmy przypadek najechania na przyczepę i uszkodzeniu uległ zarówno zaczep jak i kula haka. Wygięła się tak bardzo, że zaczep przebił zderzak. Nie wypiął się co prawda ale dostał takiego luzu, że poszedł do wymiany.
Wiking pisze:Byłbym tutaj wdzięczny za informacje czy znacie ten typ zaczepu

Normalny zaczep SPP, w nim się nic nie reguluje. Sprawdź jak wcześniej pisałem czy nie ma luzu na kuli, przeczyść i nasmaruj mechanizm oliwką. Pamiętaj też o smarowaniu co jakiś czas samej kuli haka smarem łożyskowym lub innym maszynowym aby kula miała poślizg po zapięciu w gnieździe.
BMW E36 '97| DACIA SANDERO STEPWAY '18 | N-127 '77 | N-132L '85
Remont wieloryba | Remont eNki

Wiking
Posty: 8
Rejestracja: poniedziałek, 8 lip 2019, 12:11

Re: Sprawność zaczepu do "zapiekanki" - na co zwrócić uwagę

Postautor: Wiking » piątek, 2 sie 2019, 11:52

Dziękuję za podpowiedzi.
Przetestuję pomysł z rozwierceniem otworu ponieważ wkładka zabezpieczająca oczywiście gdzieś "wyparowała".
Do tej pory zaczep był zabezpieczany poprzez kłódkę/zawleczkę montowaną w ruchomej "dźwigience" pokazanej na rysunku.
Czy jest to prawidłowe zastosowanie tej dźwigienki?

Hak.JPG

Awatar użytkownika
reflexes
Moderator
Moderator
Posty: 8540
Rejestracja: czwartek, 10 sty 2013, 09:16
Lokalizacja: Quedin / Insula Sanctae Mariae / Marienwerder / Kwidzyn (pomorskie)

Re: Sprawność zaczepu do "zapiekanki" - na co zwrócić uwagę

Postautor: reflexes » piątek, 2 sie 2019, 11:59

Po drugiej stronie "wajchy" masz otwór na zabezpieczanie.
spp-zaczep-kulowy-przyczepy-zsk-750e-fi-70-mm-v-90-mm.jpg

a do tego powinna być taka wkładka z kluczykiem.
spp-zamek-do-zaczepu-zabezpieczenie-alko-knott-32971172.jpg

Ruciak jak mniemam przewiercił to miejsce w które wkłada się wkładkę i tam montuje kłódkę.
Knaus Sport 400 LK wcześniej Adria Unica 5204 , Chateau Cantara 908 i Niewiadów N126N
| 2019 - 55 nocy, 3880 km | 2018 - 65 nocy, 5384 km | 2017 - 53 noce, 6335 km | 2016 - 42 noce, 3840 km |


:arrow: IV Jesienny Spot FKN - Ciechocinek - 8 - 11 listopad 2019

Awatar użytkownika
ruciak76
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 1264
Rejestracja: niedziela, 1 cze 2008, 09:08
Lokalizacja: EZG / Bratoszewice, gm. Stryków, woj. łódzkie

Re: Sprawność zaczepu do "zapiekanki" - na co zwrócić uwagę

Postautor: ruciak76 » piątek, 2 sie 2019, 12:06

reflexes pisze:Ruciak jak mniemam przewiercił to miejsce w które wkłada się wkładkę i tam montuje kłódkę.

Dokładnie
Kia Ceed SW 1.6 CRDI 115KM 255 Nm
Kiedyś N132T, teraz N126e i N126N
Obrazek
Wątek remontowy N126e
Wątek remontowy N126N

2019 - 26 nocek, 2670 km
2018 - 32 nocki, 3873 km
2017 - 43 nocki, 5282 km
2016 - 23 nocki , 3396 km
2008-2015 - 58 nocek, 5425 km

Awatar użytkownika
RAFALSKI
Moderator
Moderator
Posty: 3389
Rejestracja: czwartek, 15 lip 2010, 16:27
Lokalizacja: Radom
Kontaktowanie:

Re: Sprawność zaczepu do "zapiekanki" - na co zwrócić uwagę

Postautor: RAFALSKI » piątek, 2 sie 2019, 12:13

ruciak76 pisze:U mnie rozwierciłem na wylot otwór na wkładkę i zakładam zamiast zabezpieczenia kłódeczkę.

Ja też w 132 przewierciłem na wylot i zakładam małą kłódkę.
Wiking pisze:Do tej pory zaczep był zabezpieczany poprzez kłódkę/zawleczkę montowaną w ruchomej "dźwigience" pokazanej na rysunku.
Czy jest to prawidłowe zastosowanie tej dźwigienki?

Tak też może być, w towarówce zabezpieczam zaczep w ten sposób. Prawdziwe zastosowanie tej dźwigienki to blokada zaczepu w sensie niemożności wypięcia przez samo pociągnięcie dźwigni, trzeba jeszcze nacisnąć języczek od spodu dźwigni aby blaszka się cofnęła i dała możliwość otwarcia zaczepu.
W różnych zaczepach jest to różnie rozwiązane. Bywają takie dźwigienki ale też można spotkać tak jakby przycisk z boku wajchy. Są też zaczepy (np. AL-KO) które w ogóle nie mają takiej blokady.
BMW E36 '97| DACIA SANDERO STEPWAY '18 | N-127 '77 | N-132L '85
Remont wieloryba | Remont eNki

Wiking
Posty: 8
Rejestracja: poniedziałek, 8 lip 2019, 12:11

Re: Sprawność zaczepu do "zapiekanki" - na co zwrócić uwagę

Postautor: Wiking » poniedziałek, 12 sie 2019, 11:14

Dziękuję bardzo za podpowiedzi, zakupiłem sobie wspomnianą wkładkę do zamka zabezpieczającego.
Kontynuując temat chciałem się jeszcze doradzić w zakresie linek zabepieczających do zaczepów.
Do niedawna moja przyczepa miała linkę na ok 5mm zakończoną dwoma pętlami i zakładaną po prostu na hak.
Znajomy doradził mi jednak zastosowanie dodatkowego zabezpieczenia w formie łańcucha technicznego mocowanego z jednej strony do śruby we wnętrzu rury zaczepu (pasuje jak ulał ogniwo łańcucha 8mm) a z drugiej strony do konstrukcji haka.
Zacząłem się jednak zastanawiać czy nie wylewam dziecka z kąpielą i czy zastosowaniem łańcucha o wytrzymałości 2 ton (mógłby być 6mm o wytrzymałości 1t ale ten 8mm pasuje do śruby 10mm) nie jest przesadą tj w sensie czy nie lepiej aby jednak czasami przyczepa "oderwała się" od samochodu. Z jednej strony zastosowane rozwiązanie zdecydowanie chroni innych użytkowników (i dlatego je zastosowałem) z drugiej strony mogą występować inne nieznane mi okoliczności przemawiające jednak za dwuoczkową linką 5mm....

Z góry dziękuję za podpowiedzi w zakresie linki/łańcucha zabezpieczającego.
Pozdrawiam

Awatar użytkownika
Murano
Moderator
Moderator
Posty: 4376
Rejestracja: poniedziałek, 22 kwie 2013, 20:17
Lokalizacja: Zabrze

Re: Sprawność zaczepu do "zapiekanki" - na co zwrócić uwagę

Postautor: Murano » poniedziałek, 12 sie 2019, 11:37

Linka ma zastosowanie do zaciągnięcia hamulca ręcznego podczas wypięcia się przyczepy. W przyczepach bez hamulca linka jest praktycznie bezużyteczna. 5 mm wyrwie się szybciej niż sądzisz podczas szarpnięcia a więc nie zatrzyma przyczepy, natomiast łańcuch na 2 tony zdecydowanie połączy holownik z przyczepą tylko pytanie, czy to bezpieczne i potrzebne? Nie wiem do końca co na to przepisy ale dla mnie sens linki jest tylko i wyłącznie zasadny przy hamowanej osi.
125%normy każdego dnia!
n126 1973'
N126e 1983'
N132t 1980'
125p 1985'
Simson S51 1990'
Wigry 75', Wigry 3 78', Wigry 5 90'
Fiat Croma II
Dystans 2018: 4 nocki/ 810 km
Wątek remontowy n126e
Wątek remontowy n132t

dzin1975
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 2023
Rejestracja: sobota, 20 wrz 2014, 13:05
Lokalizacja: Sobków,świętokrzyskie

Re: Sprawność zaczepu do "zapiekanki" - na co zwrócić uwagę

Postautor: dzin1975 » poniedziałek, 12 sie 2019, 11:52

U mnie niehamowana towarówka wypięła się z haka. Gdyby nie linka, miałbym ją w zderzaku. A tak linka przytrzymała, dyszel poszedł pod auto, skończyło się na paru rysach. Mała prędkość była, co by było przy większej? Nie wiem, ale ja staram się zawsze zapinać...
Marcin
N126n 1990r
n126 off-road
n250c
nB752413HC ;)
DF 125p kombi-1996r
Romet Ogar 200
tylko Polska motoryzacja z zamiłowania
z rozsądku....jakies audi,oraz galloper,oraz multivan :)

viewtopic.php?f=36&t=8614

Awatar użytkownika
RAFALSKI
Moderator
Moderator
Posty: 3389
Rejestracja: czwartek, 15 lip 2010, 16:27
Lokalizacja: Radom
Kontaktowanie:

Re: Sprawność zaczepu do "zapiekanki" - na co zwrócić uwagę

Postautor: RAFALSKI » poniedziałek, 12 sie 2019, 12:04

Linka jak najbardziej ma sens bo w razie odczepienia się, przyczepa utrzyma tor jazdy samochodu zamiast zdryfować np. do rowu lub na przeciwny pas wprost pod nadjeżdżające auto lub nie daj... motocykl. A że poharata nam zderzak to już w tej sytuacji najmniej ważne.
BMW E36 '97| DACIA SANDERO STEPWAY '18 | N-127 '77 | N-132L '85
Remont wieloryba | Remont eNki

Wiking
Posty: 8
Rejestracja: poniedziałek, 8 lip 2019, 12:11

Re: Sprawność zaczepu do "zapiekanki" - na co zwrócić uwagę

Postautor: Wiking » poniedziałek, 12 sie 2019, 12:14

Dziękuję za informacje.
Czyli podsumowując lepiej aby przyczepa bez hamulca najazdowego była jednak związana mocno z samochodem.
Warto zaznaczyć, że linka 5mm stanowi w tym zakresie raczej marne zabezpieczenie i zastosowany u mnie łańcuch jest jednak całkiem dobrym rozwiązaniem i szkoda, że raczej rzadko stosowanym.

Pozdrawiam

Awatar użytkownika
_mefius_
Posty: 18
Rejestracja: wtorek, 25 cze 2019, 16:55
Kontaktowanie:

Re: Sprawność zaczepu do "zapiekanki" - na co zwrócić uwagę

Postautor: _mefius_ » piątek, 16 sie 2019, 22:09

Ja wymieniałem oś i zdecydowałem się na taką bez hamulca. Dokupiłem nowy zaczep AL-KO. Spisuje się super. Trzeba tylko pamiętać o smarowaniu kuli. Dodatkowo zapinam jeszcze przyczepę na linkę "dmuchając na zimne" :)


Wróć do „Podwozie”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 7 gości