Strona 2 z 3
Re: Amortyzatory vs Resory
: wtorek, 23 gru 2014, 00:39
autor: pawko
cyran'o pisze:Nie wiem czy wiecie ale resory same w sobie mają też tę właściwość że tłumią drgania.
dobrze gadasz
Re: Amortyzatory vs Resory
: wtorek, 23 gru 2014, 22:00
autor: NIL
W zamierzchłych czasach miałem zastawę 1100 taka siedem może osiem lat problem w tym że przednie amortyzatory (nie tłumiły) były zużyte i zanim wymieniłem to na nierównościach bujało jak tym łebkiem pieska pod szybą
tak że wydaje mi się że oś skrętna to taki kompromis guma amortyzuje i częściowo tłumi , mam przyczepkę DDR HP 401 zawieszenie z wahaczem wleczonym i tłumieniem za pomocą ściskanych poduch gumowych , natomiast w przypadku resora czy osi skrętnej do pełni szczęścia potrzeby jest amortyzator
Re: Amortyzatory vs Resory
: wtorek, 23 gru 2014, 23:12
autor: NIL2
Niedawno sprzedałem towarówkę SAM skrzynia i resory ZSRR ośka i koła już od Opla , na odbojach tzw, bycze jaja - pochodzenia nieznanego bez amorków - lekka nie była ale prowadzenie obłęd ; na pusto na dziurach trochę nieraz podskoczyła ale po załadunku już nawet 100kg szła jak po sznurku , ładowność nieograniczona , byle dało się towar upchać
; kiedyś wiozłem z 400kg i zrobiłem próbę to przy 140 poza ograniczoną mocą silnika nie czułem ,że ciągnę przyczepkę zarówno na prostej jak i na zakrętach ( szeroki rozstaw kół ) Przy N-kach jak wałki gumowe są w miarę nowe to jest ok ale jak się zużyją to zaczyna trząchać N126E jeszcze chodzi dobrze bez amorów ale w N126N amorki jak najbardziej wskazane i jazda z amorkami jest bardziej komfortowa i stabilniejsza sam się przekonałem i byłem bardzo pozytywnie zaskoczony co nie zmienia mojej opinii o ,, wyższości '' prowadzenia przy dużych prędkościach E nad N nawet z amorkami.
Re: Amortyzatory vs Resory
: piątek, 23 sty 2015, 15:19
autor: pawko
...a słuchajcie, macie jakieś metody/sposoby na ocenę sprawności wałków, bez ich demontowania?
Ewentualnie co może świadczyć o kończących się wałkach?
Re: Amortyzatory vs Resory
: piątek, 23 sty 2015, 15:37
autor: piotr05
pawko pisze:...a słuchajcie, macie jakieś metody/sposoby na ocenę sprawności wałków, bez ich demontowania?
Ewentualnie co może świadczyć o kończących się wałkach?
sprawdz przeswit miedzykołem a błotnikiem po jednej i druga strona
Re: Amortyzatory vs Resory
: piątek, 23 sty 2015, 16:40
autor: pawko
piotr05 pisze:pawko pisze:...a słuchajcie, macie jakieś metody/sposoby na ocenę sprawności wałków, bez ich demontowania?
Ewentualnie co może świadczyć o kończących się wałkach?
sprawdz przeswit miedzykołem a błotnikiem po jednej i druga strona
OK, prześwit mogę sprawdzić, ale moja N132 stoi "równo".
Bardziej chodzi mi o to czy wałki gumowe mają jeszcze zdolność "uginania się", czy też są już zmiażdżone.
Pomyślałem sobie, że gdyby "zawias siedział" to na nic by się zdały amortyzatory - przyczepa skakała by jak wóz drabiniasty
Może sprawdzić prześwit bez obciążenia, a potem załadować np. 120kg i sprawdzić ile "siądzie"? Tylko czy są jakieś parametry wzorcowe, do których mógłbym odnieść taki pomiar?
Re: Amortyzatory vs Resory
: piątek, 23 sty 2015, 16:55
autor: piotr05
jesli stoi równo to znaczy ze wałki masz jeszcze dobre ale test z ładunkiem mozes zrobic wtedy zobaczysz czy pracuja
Re: Amortyzatory vs Resory
: piątek, 23 sty 2015, 19:42
autor: chris_666
AceCafe pisze:Panowie czy ktoś ma porównanie co jest lepsze do naszych budek?
najlepsza jest oś z gumami skrętnym i amortyzatory - pod warunkiem, że gumy są elastyczne
- bo to , że się uginają to o niczym nie świadczy
miałem resory z amorami, samą ośkę i ośkę z amorami
resory z amortyzatorami są ciężkie i trudno dobrać coś takiego żeby kurnik nie stał jak na kurzej łapce - za wysoko zazwyczaj jest
Re: Amortyzatory vs Resory
: piątek, 23 sty 2015, 22:52
autor: kotek
Zapraszam do wątku na temat zawieszenia i pomiaru jego sprawności.
viewtopic.php?f=4&t=178&hilit=amortyzatory&start=45 wątek Zawieszenie strona 4, mój post. 5 grudnia 2009
Re: Amortyzatory vs Resory
: sobota, 24 sty 2015, 00:19
autor: pawko
Ooo! Dzięki kotek za konkretne info
Re: Amortyzatory vs Resory
: sobota, 24 sty 2015, 01:03
autor: kotek
W mojej przyczepie jest zawieszenie AL-KO na trzy wałki czyli trójkąt łukowate wraz z amortyzatorami.
Re: Amortyzatory vs Resory
: sobota, 24 sty 2015, 02:31
autor: pawko
U mnie chyba to samo...
...i też mam czarne amortyzatory - może zmienić na zielone (?)
Re: Amortyzatory vs Resory
: sobota, 24 sty 2015, 17:37
autor: kotek
Kolor oznacza twardość, amortyzatory dobiera się w zależności od ciężaru czy obciążenia. Zielone są twardsze i nie wiadomo jak wpłynie to na nadwozie, które będzie bardziej odczuwać dziury i nierówności. W serwisie odradzili mi taką operację. Po co poprawiać producenta. Chyba, że ktoś zamierza na stałe zwiększyć ciężar przyczepy o jakieś 300 kg, ale jak długo wytrzymają wałki nieprzystosowane do takiego ciężaru. Do cięższych przyczep są inne wałki gumowe.
Re: Amortyzatory vs Resory
: sobota, 24 sty 2015, 22:14
autor: pawko
kotek pisze:Kolor oznacza twardość... Zielone są twardsze...
Właśnie miałem na myśli amortyzatory o jak najmniejszej sile tłumienia.
Czy rzeczywiście zielone są twardsze? Jeśli dobrze interpretuję to co znalazłem w sieci to zielone al-ko są do najlżejszych przyczep, czyli chyba mają najmniejszą siłę tłumienia? Czarne wyglądają na najtwardsze...
Zerknij... trzecia strona
http://www.al-ko.pl/download/12_Opony_amortyzatory.pdf
Re: Amortyzatory vs Resory
: sobota, 24 sty 2015, 22:52
autor: kotek
Być może zrobiłem pomyłkę, ostatni raz zaglądałem do zawieszenia 7 lat temu.