Amortyzatory vs Resory

czyli rama, układ jezdny i zaczepy...
Awatar użytkownika
pawko
Posty: 297
Rejestracja: czwartek, 20 cze 2013, 16:38
Lokalizacja: Blachownia

Re: Amortyzatory vs Resory

Postautor: pawko » wtorek, 23 gru 2014, 00:39

cyran'o pisze:Nie wiem czy wiecie ale resory same w sobie mają też tę właściwość że tłumią drgania.


dobrze gadasz
"Co to jest droga to najlepiej dowiedzieć się nogami. A już obowiązkowo bosymi. Dobrze przy tym aby piach nie był ot taki sobie..."

n132d

NIL
Posty: 175
Rejestracja: niedziela, 31 sie 2008, 20:15
Lokalizacja: Mazury Iława

Re: Amortyzatory vs Resory

Postautor: NIL » wtorek, 23 gru 2014, 22:00

W zamierzchłych czasach miałem zastawę 1100 taka siedem może osiem lat problem w tym że przednie amortyzatory (nie tłumiły) były zużyte i zanim wymieniłem to na nierównościach bujało jak tym łebkiem pieska pod szybą
tak że wydaje mi się że oś skrętna to taki kompromis guma amortyzuje i częściowo tłumi , mam przyczepkę DDR HP 401 zawieszenie z wahaczem wleczonym i tłumieniem za pomocą ściskanych poduch gumowych , natomiast w przypadku resora czy osi skrętnej do pełni szczęścia potrzeby jest amortyzator

Awatar użytkownika
NIL2
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 541
Rejestracja: wtorek, 15 lut 2011, 15:50

Re: Amortyzatory vs Resory

Postautor: NIL2 » wtorek, 23 gru 2014, 23:12

Niedawno sprzedałem towarówkę SAM skrzynia i resory ZSRR ośka i koła już od Opla , na odbojach tzw, bycze jaja - pochodzenia nieznanego bez amorków - lekka nie była ale prowadzenie obłęd ; na pusto na dziurach trochę nieraz podskoczyła ale po załadunku już nawet 100kg szła jak po sznurku , ładowność nieograniczona , byle dało się towar upchać :lol: ; kiedyś wiozłem z 400kg i zrobiłem próbę to przy 140 poza ograniczoną mocą silnika nie czułem ,że ciągnę przyczepkę zarówno na prostej jak i na zakrętach ( szeroki rozstaw kół ) Przy N-kach jak wałki gumowe są w miarę nowe to jest ok ale jak się zużyją to zaczyna trząchać N126E jeszcze chodzi dobrze bez amorów ale w N126N amorki jak najbardziej wskazane i jazda z amorkami jest bardziej komfortowa i stabilniejsza sam się przekonałem i byłem bardzo pozytywnie zaskoczony co nie zmienia mojej opinii o ,, wyższości '' prowadzenia przy dużych prędkościach E nad N nawet z amorkami.

Awatar użytkownika
pawko
Posty: 297
Rejestracja: czwartek, 20 cze 2013, 16:38
Lokalizacja: Blachownia

Re: Amortyzatory vs Resory

Postautor: pawko » piątek, 23 sty 2015, 15:19

...a słuchajcie, macie jakieś metody/sposoby na ocenę sprawności wałków, bez ich demontowania?
Ewentualnie co może świadczyć o kończących się wałkach?
"Co to jest droga to najlepiej dowiedzieć się nogami. A już obowiązkowo bosymi. Dobrze przy tym aby piach nie był ot taki sobie..."

n132d

piotr05
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 2066
Rejestracja: wtorek, 2 cze 2009, 06:52
Lokalizacja: Ziemia Obiecana

Re: Amortyzatory vs Resory

Postautor: piotr05 » piątek, 23 sty 2015, 15:37

pawko pisze:...a słuchajcie, macie jakieś metody/sposoby na ocenę sprawności wałków, bez ich demontowania?
Ewentualnie co może świadczyć o kończących się wałkach?


sprawdz przeswit miedzykołem a błotnikiem po jednej i druga strona
Wyjazdy 2019 3096 km 27 nocek
Wyjazdy 2020 2250 km 21 nocek
Wyjazdy 2021 1000 km 7 nocek
Wyjazdy 2022 2138 km 17 nocek
Wyjazdy 2023 4175 km 33 nocki
Wyjazdy 2024 1454km 6 nocek

Awatar użytkownika
pawko
Posty: 297
Rejestracja: czwartek, 20 cze 2013, 16:38
Lokalizacja: Blachownia

Re: Amortyzatory vs Resory

Postautor: pawko » piątek, 23 sty 2015, 16:40

piotr05 pisze:
pawko pisze:...a słuchajcie, macie jakieś metody/sposoby na ocenę sprawności wałków, bez ich demontowania?
Ewentualnie co może świadczyć o kończących się wałkach?


sprawdz przeswit miedzykołem a błotnikiem po jednej i druga strona


OK, prześwit mogę sprawdzić, ale moja N132 stoi "równo".
Bardziej chodzi mi o to czy wałki gumowe mają jeszcze zdolność "uginania się", czy też są już zmiażdżone.
Pomyślałem sobie, że gdyby "zawias siedział" to na nic by się zdały amortyzatory - przyczepa skakała by jak wóz drabiniasty :D
Może sprawdzić prześwit bez obciążenia, a potem załadować np. 120kg i sprawdzić ile "siądzie"? Tylko czy są jakieś parametry wzorcowe, do których mógłbym odnieść taki pomiar?
"Co to jest droga to najlepiej dowiedzieć się nogami. A już obowiązkowo bosymi. Dobrze przy tym aby piach nie był ot taki sobie..."

n132d

piotr05
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 2066
Rejestracja: wtorek, 2 cze 2009, 06:52
Lokalizacja: Ziemia Obiecana

Re: Amortyzatory vs Resory

Postautor: piotr05 » piątek, 23 sty 2015, 16:55

jesli stoi równo to znaczy ze wałki masz jeszcze dobre ale test z ładunkiem mozes zrobic wtedy zobaczysz czy pracuja
Wyjazdy 2019 3096 km 27 nocek
Wyjazdy 2020 2250 km 21 nocek
Wyjazdy 2021 1000 km 7 nocek
Wyjazdy 2022 2138 km 17 nocek
Wyjazdy 2023 4175 km 33 nocki
Wyjazdy 2024 1454km 6 nocek

chris_666
Posty: 1281
Rejestracja: sobota, 4 wrz 2010, 22:22

Re: Amortyzatory vs Resory

Postautor: chris_666 » piątek, 23 sty 2015, 19:42

AceCafe pisze:Panowie czy ktoś ma porównanie co jest lepsze do naszych budek?


najlepsza jest oś z gumami skrętnym i amortyzatory - pod warunkiem, że gumy są elastyczne :lol: - bo to , że się uginają to o niczym nie świadczy :lol:

miałem resory z amorami, samą ośkę i ośkę z amorami

resory z amortyzatorami są ciężkie i trudno dobrać coś takiego żeby kurnik nie stał jak na kurzej łapce - za wysoko zazwyczaj jest

Awatar użytkownika
kotek
Moderator
Moderator
Posty: 3501
Rejestracja: środa, 26 wrz 2007, 19:31
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Amortyzatory vs Resory

Postautor: kotek » piątek, 23 sty 2015, 22:52

Zapraszam do wątku na temat zawieszenia i pomiaru jego sprawności. viewtopic.php?f=4&t=178&hilit=amortyzatory&start=45 wątek Zawieszenie strona 4, mój post. 5 grudnia 2009
KOTEK N132 L + AUDI 100 + VW SHARAN

Awatar użytkownika
pawko
Posty: 297
Rejestracja: czwartek, 20 cze 2013, 16:38
Lokalizacja: Blachownia

Re: Amortyzatory vs Resory

Postautor: pawko » sobota, 24 sty 2015, 00:19

Ooo! Dzięki kotek za konkretne info
"Co to jest droga to najlepiej dowiedzieć się nogami. A już obowiązkowo bosymi. Dobrze przy tym aby piach nie był ot taki sobie..."

n132d

Awatar użytkownika
kotek
Moderator
Moderator
Posty: 3501
Rejestracja: środa, 26 wrz 2007, 19:31
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Amortyzatory vs Resory

Postautor: kotek » sobota, 24 sty 2015, 01:03

W mojej przyczepie jest zawieszenie AL-KO na trzy wałki czyli trójkąt łukowate wraz z amortyzatorami.
Załączniki
Przyczepa 2 002.jpg
KOTEK N132 L + AUDI 100 + VW SHARAN

Awatar użytkownika
pawko
Posty: 297
Rejestracja: czwartek, 20 cze 2013, 16:38
Lokalizacja: Blachownia

Re: Amortyzatory vs Resory

Postautor: pawko » sobota, 24 sty 2015, 02:31

U mnie chyba to samo...
...i też mam czarne amortyzatory - może zmienić na zielone (?)
Załączniki
DSC03668.JPG
DSC03673.JPG
"Co to jest droga to najlepiej dowiedzieć się nogami. A już obowiązkowo bosymi. Dobrze przy tym aby piach nie był ot taki sobie..."

n132d

Awatar użytkownika
kotek
Moderator
Moderator
Posty: 3501
Rejestracja: środa, 26 wrz 2007, 19:31
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Amortyzatory vs Resory

Postautor: kotek » sobota, 24 sty 2015, 17:37

Kolor oznacza twardość, amortyzatory dobiera się w zależności od ciężaru czy obciążenia. Zielone są twardsze i nie wiadomo jak wpłynie to na nadwozie, które będzie bardziej odczuwać dziury i nierówności. W serwisie odradzili mi taką operację. Po co poprawiać producenta. Chyba, że ktoś zamierza na stałe zwiększyć ciężar przyczepy o jakieś 300 kg, ale jak długo wytrzymają wałki nieprzystosowane do takiego ciężaru. Do cięższych przyczep są inne wałki gumowe.
KOTEK N132 L + AUDI 100 + VW SHARAN

Awatar użytkownika
pawko
Posty: 297
Rejestracja: czwartek, 20 cze 2013, 16:38
Lokalizacja: Blachownia

Re: Amortyzatory vs Resory

Postautor: pawko » sobota, 24 sty 2015, 22:14

kotek pisze:Kolor oznacza twardość... Zielone są twardsze...


Właśnie miałem na myśli amortyzatory o jak najmniejszej sile tłumienia.
Czy rzeczywiście zielone są twardsze? Jeśli dobrze interpretuję to co znalazłem w sieci to zielone al-ko są do najlżejszych przyczep, czyli chyba mają najmniejszą siłę tłumienia? Czarne wyglądają na najtwardsze...
Zerknij... trzecia strona
http://www.al-ko.pl/download/12_Opony_amortyzatory.pdf
"Co to jest droga to najlepiej dowiedzieć się nogami. A już obowiązkowo bosymi. Dobrze przy tym aby piach nie był ot taki sobie..."

n132d

Awatar użytkownika
kotek
Moderator
Moderator
Posty: 3501
Rejestracja: środa, 26 wrz 2007, 19:31
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Amortyzatory vs Resory

Postautor: kotek » sobota, 24 sty 2015, 22:52

Być może zrobiłem pomyłkę, ostatni raz zaglądałem do zawieszenia 7 lat temu.
KOTEK N132 L + AUDI 100 + VW SHARAN


Wróć do „Podwozie”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 9 gości